1

Första mötet

Vi börjar med en kopp kaffe. Under det första mötet tar vi reda på dina önskemål och går igenom hela försäljningsprocessen, steg för steg.

Under vårt första möte går vi igenom affärens alla moment i detalj. Vi rätar ut frågetecken och du kan berätta vad du har för förväntningar och önskemål. Vi presenterar våra arvodesmodeller och du får en värdering av ditt befintliga objekt. Med utgångspunkt från dina behov sätter vi upp gemensamma mål. Därefter kan vi forma uppdraget efter vad som passar dig bäst. Om du vill kan vi förmedla bankkontakter för hjälp med lånelöfte. Under mötet får du veta hur vi kan hjälpa till och vad du själv behöver göra.

Målsättningen är att du efter mötet ska ha en klar tydlig bild av hur hela affären kommer att gå till.

2

Förberedelser

Det sägs att det inte finns något hemligt recept på framgång – annat än att vara så väl förberedd som möjligt.

Vi kan i ett tidigt skede förbereda din bostadsannons med professionella bilder och text. Vi arbetar bara med etablerade fotografer som vi vet håller hög standard. Att göra iordning och förbereda i god tid kostar inget, vårt arvode dras först när affären är genomförd. Ju förr vi kommer igång desto snabbare kan vi presentera din bostad för potentiella köpare. Vi kan också erbjuda olika upplägg för marknadsföring innan ordinarie visning, exempelvis i sociala medier.

Här hittar du fler tips inför fotograferingen:
Det här behöver du tänka på inför fotograferingen

3

Marknadsföring

En lyckad försäljning bygger på att under en kort period skapa ett så stort intresse som möjligt för just din bostad. Det är här som smart och kraftfull marknadsföring kan göra skillnad.

Med utgångspunkt i ditt objekt tar vi fram en plan för marknadsföring och optimerar för att attrahera rätt målgrupp inför visningen. Vi erbjuder både traditionella och moderna marknadsföringsmetoder – allt beroende på vilka vi behöver nå för att sälja ditt objekt.

Internet
Vi syns på både de största och de lite mindre bostadssajterna. Valen vi gör anpassas efter just din bostads specifika förutsättningar. Exempel på bostadssajter är: brokr.se, hemnet. se, blocket.se, booli.se, hittahem.se. Våra snygga bilder och proffsiga presentationer uppmärksammas ofta av inredningsbloggar och magasin.

Sociala medier
Vi annonserar våra objekt på Facebook och Instagram. Annonserna anpassas efter just din situation och din bostad. Vi kan välja att synas för så många som möjligt eller rikta in oss mot att synas extra mycket i ett särskilt intressant område eller mot en specifik målgrupp.

Spekulantregister
Brokr är inte områdesbegränsade utan har spekulanter från hela Stockholm som söker i olika områden. Det innebär att vi kan slussa potentiella köpare som vi möter på en visning i en viss stadsdel till ett intressant objekt i en annan.

Skyltning
Din bostad skyltas upp inför visning enligt överenskommelse och vi säkerställer att den exponeras på våra trevliga och moderna skyltar i vår butik på Swedenborgsgatan vid Mariatorget.

 

4

Visning

Det är nu till det gäller. Hur många dyker upp? Visningen är vår huvudattraktion. Vi ser till att göra den till en effektiv arena som maximerar möjligheterna till en bra affär.

Vi har ett väl beprövat arbetssätt för hur vi genomför visningar. Inför visningsdagen bjuder vi in anmälda spekulanter och andra potentiella intressenter. På visningen är vi pålästa om din bostad och närområdet. Hur nära ligger närmsta förskola? Är fiber indraget? Vi delar ut prospekt och dokument och samlar in namn och nummer på alla som är intresserade.

Stylistens bästa tips inför visningen:
Så förbereder du hemmet inför visning

Efter visningen hör vi av oss till dig och berättar hur det har gått, hur många som dök upp och hur många som har velat skriva upp sig på en intresselista. Vi ser alltid till att ha en plan för nästa steg.

5

Uppföljning, budgivning och kontrakt

Budgivningen ska vara en trygg process för både säljare och köpare. Det är alltid du som säljare som bestämmer till vem du säljer och till vilket pris.

Uppföljning
Efter visningen ringer vi runt till spekulanterna. Vi svarar på frågor, erbjuder värdering av spekulanternas nuvarande bostad och förmedlar bankkontakter för att säkerställa att lånelöften är på plats. Allt för att förbereda dem inför den kommande budgivningen. Om det finns önskemål ordnar vi med en omvisning. Vi kan även hjälpa till med boendekostnadskalkyler så att spekulanterna vet hur mycket de kan buda.

Budgivning
Samtliga spekulanter erbjuds att vara med i budgivningen i samråd med dig som säljare.

Budgivningen sker vanligast via samtal och sms, men bud kan även kommuniceras via e-post.

Kontrakt
När budgivningen är avslutad träffas säljare, köpare och mäklare på mäklarens kontor eller annan plats för att skriva avtal. Därefter har köparen cirka sju dagar på sig att betala in en handpenning på mäklarens klientmedelskonto.

Handpenningen kan utbetalas till dig som säljare efter att medlemskapet eller andra eventuella villkor för försäljningen är uppfyllda.

6

Tillträde och utvärdering

Inför tillträdet
Inför tillträdet behöver vi få lånenummer på de lån som ska lösas och kontonummer för insättning av slutlikvid, alltså det belopp som återstår efter att handpenningen är utbetald & eventuella lån är lösta.

Mäklaren kommer att kontakta din bank för uppgifter om dina lån, samt boka en tid för tillträdet med köparens bank. Om du vill kan vi förmedla kontakter för flyttstädning, magasinering och flytthjälp.

Tillträdet är då nycklar byts mot pengar och affären avslutas. Mäklaren hjälper till att lösa eventuella lån och detta sker vanligtvis på mäklarens kontor.

På tillträdet
På tillträdesdagen träffas säljare, köpare och mäklare på mäklarens kontor för att avsluta affären. Då skrivs avräkningar på och eventuella lån löses. Slutlikviden sätts in på ditt konto. På tillträdesdagen överlämnas vanligtvis alla nycklar och bostaden ska vara tömd och ordentligt urstädad.

Utvärdering
Efter tillträdet vill vi ha din feedback. Vad var bra och vad kan vi göra ännu bättre? Målet är att du ska vara så nöjd att du rekommenderar oss till din familj och dina vänner och bekanta.

Kontakta oss